Onze diensten

Bij Studiebureau Bouwerij begrijpen we dat de wirwar van regelgevingen soms voor verwarring kan zorgen. Niet alle testen zijn verplicht en elke situatie is uniek. Daarom bekijken we alles vanuit jouw perspectief. Bouwen en renoveren zijn al ingewikkeld genoeg zonder je druk te maken over de kleine lettertjes van de wet. Wij zijn er om je door dit doolhof te loodsen. We vertalen complexe voorschriften naar begrijpelijke taal, zodat jij je kunt concentreren op wat écht belangrijk is: jouw project laten slagen.


Bekijk hieronder het overzicht van onze diensten. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

EPB-verslaggeving

Is mijn project EPB-plichtig?

De energieprestatieregelgeving is van toepassing op alle werkzaamheden aan gebouwen:


  • die kaderen in een vergund geheel waarvoor een vergunning werd aangevraagd of een melding werd gedaan vanaf 1 januari 2006
  • en waarvoor de medewerking van een architect vereist is
  • én die verwarmd of gekoeld worden.

Voor bouwaanvragen vanaf 2014 wordt elk gebouw (uitgezonderd industrie en landbouw) waarin mensen wonen, werken, logeren, sporten, verzorgd worden, inkopen doen of hun vrije tijd doorbrengen altijd beschouwd als verwarmd of gekoeld ook al is dit niet noodzakelijk het geval.

Welke EPB-eisen zijn er van toepassing?

De EPB-eisen zijn afhankelijk van:


  • de bestemming van het gebouw (wonen, winkels, sporthal, ...)
  • de aard van de werken (nieuwbouw, renovatie, ingrijpende energetische renovatie, ...)
  • het jaar van de aanvraag van de stedenbouwkundige vergunning of de melding.

Voor een correct overzicht raadpleeg de EPB-eisentabellen per aanvraagjaar op energiesparen.be


BEN je mee?

Vanaf  aanvraagjaar 2021 is de eis voor alle gebouwen 'bijna-energieneutraal'. 

Dit wil zeggen dat alle gebouwen minimaal aan E30 moeten voldoen.


Op energiesparen.be vindt u een overzicht van gebouwen of werken die kunnen worden vrijgesteld van de EPB-eisen.

Hoe gaan wij te werk?

Het is van belang dat u vanaf de ontwerpfase van uw bouwproject ons reeds contacteert (alvorens de werkzaamheden van start gaan). Zo kunnen wij u correct adviseren en kan hiermee rekening gehouden worden doorheen het project.


Stappenplan:


  • Info-formulier

Aan de hand van het info-formulier brengt u ons op de hoogte van u bouwproject (gegevens, voorkeur technieken, isolatie,.. )


  • Ontwerpberekening en opmaak bijhorend verslag

Aan de hand van uw ingevulde info-formulier gaan wij aan de slag met de voorafberekening, deze berekening wordt op maat gemaakt voor jou project en in een verslag gegoten


  • Besprekingsmoment / werkvergadering

In het kader van heldere communicatie en ter verduidelijking van het ontwerpverslag plannen wij graag een vergadermoment in, hierbij focussen we ons op de simulaties en optimalisatie hiervan


  • Opmaak van de startverklaring

Voor de start der werken dienen wij de startverklaring in


  • Adviserende rol gedurende werkzaamheden

Gedurende de werkzaamheden zijn wij bereikbaar voor het geven van advies


  • Controlemomenten ter goedkeuring

Het is aangewezen om bij twijfel onze goedkeuring te vragen omtrent isolatiematerialen, technieken en dergelijke


  • Aanlevering lijst ter staving van scheidingsconstructies en technieken

Tegen het einde van de werkzaamheden bezorgen wij een stavingslijst ter bundeling van de nodige dossierstukken


  • Opmaak EPB- aangifte

Aan de hand van de stavingslijst eventueel in combinatie met een plaatsbezoek stellen wij de EPB-aangifte op



Heb ik recht op (een) premie(s)?

Het recht op (een) premie(s) is in eerste instantie afhankelijk van het aanvraagjaar van de bouwvergunning.


Afhankelijk hiervan heeft u bij het behalen van de benodigde voorwaarden recht op 1 of meerdere premie(s)


Bij een renovatie of ingrijpend energetische renovatie heeft u mogelijks recht op bijkomende verbouwingspremies van Fluvius (Benovatiepremie).


Via onderstaande link kan u afhankelijk van uw projectinformatie opzoeken wanneer u in aanmerking komt voor een premie.


EPC - Energieprestatiecertificaat

Wanneer heb ik een EPC nodig?

  • Het EPC informeert mogelijke kopers of huurders vooraf over de energiezuinigheid van de woning.

  • De verkoper/verhuurder is verplicht om in advertenties de energieprestatie van de wooneenheid te vermelden.

  • Is de geldigheidsdatum van uw EPC verstreken? Dan moet u een nieuw EPC laten opmaken. Het certificaat is 10 jaar geldig.

  • Bij adverteren zonder geldig EPC is er kans op een boete tussen 500 en 5.000 euro.




Wanneer EPB? Wanneer EPC?

Wanneer het project EPB-plichtig is zal er automatisch bij het indienen van de EPB-eindaangifte een EPC (energieprestatiecertificaat) worden gegenereerd. (Op voorwaarde dat er een E-peil van toepassing is) Dit EPC mag gedurende de geldigheidsperiode gebruikt worden als geldig certificaat voor verhuur of verkoop van uw woning. Dit certificaat is 10 jaar geldig.


Hoe gaan wij te werk?

  • Inplannen van afspraak voor plaatsbezoek

  • Voorafgaand op het plaatsbezoek vragen wij u om volgende informatie te verzamelen
  1. plannen van de woning
  2. Bewijsstukken voor het aantonen van mogelijke isolatiematerialen (factuur, fotodossier, meetstaat, lastenboek,..)

  • Plaatsbezoek van de woning
  1. opmeten van alle schildelen
  2. controle gebruikte isolatiematerialen
  3. Inventarisatie kenmerken technieken
  4. Samenstelling fotodossier

  • Verwerken van de gegevens in software energieprestatiedatabank

  • Opstellen en afleveren van het EPC

Wat is de EPC - Labelpremie?

  • De EPC-labelpremie is er voor alle woningeigenaars. Deze premie werd eerst ingevoerd voor nieuwe eigenaars, maar werd dus uitgebreid naar alle eigenaars van een woning of wooneenheid (bijv. appartement).

  • De EPC-labelpremie is er enkel voor een woning of wooneenheid met een ondermaatse energieprestatie. Die wordt aangetoond met een energieprestatiecertificaat (EPC), dat niet ouder mag zijn dan van 2019:

  1. de woning heeft EPC-label E of F en moet door renovatie binnen de 5 jaar minimaal label C halen
  2. de wooneenheid heeft EPC-label D, E of F en moet door renovatie binnen de 5 jaar minimaal label B halen.


  • Het behaalde EPC-label moet worden aangetoond na 5 jaar met een nieuw EPC. Het nieuwe EPC mag maximaal 12 maanden oud zijn op het moment van aanvraag van de EPC-labelpremie.

  • Het bedrag van de premie hangt af van het behaalde EPC-label na renovatie(s).

  • De premie kan in schijven worden verkregen. Bijvoorbeeld: als een eigenaar binnen de 5 jaar de woning renoveert en in aanmerking komt voor een premie voor label C, kan diezelfde eigenaar vervolgens ook nog in aanmerking komen voor een bijkomende premie voor het behalen van label B (en eventueel daarna nogmaals voor het behalen van label A) binnen dezelfde periode van 5 jaar. De bijkomende premie is in dit geval gelijk aan het verschil tussen de premie voor het nieuw behaalde label en de al verkregen labelpremie.

Asbestattest

Wanneer is een asbestattest verplicht?

Een asbestattest is verplicht bij een overdracht onder levenden, naar een nieuwe eigenaar, van een toegankelijke constructie die gebouwd is vóór 2001.


Voor een toegankelijke constructie (gebouwd vóór 2001) die kleiner is dan 20 m² is het asbestattest niet verplicht, behalve als:


de som van de over te dragen toegankelijke constructies 20 m² of groter is

de toegankelijke constructie onderdeel uitmaakt van een groter bouwkundig geheel.

Het asbestattest moet aanwezig zijn op het moment van de overdrachtsovereenkomst. Dat is meestal het compromis, maar het kan ook op een ander moment plaatsvinden.


De notaris kan steeds uitmaken per situatie of een asbestattest nodig is en op welk moment dit er moet zijn.

Welke informatie kan je terugvinden in een asbestattest?

Een asbestattest is het resultaat van een asbestinventarisatie van een gebouw. Op basis van deze inventarisatie levert de OVAM voor elk gebouw een uniek asbestattest af. Dit attest bevat informatie over asbest in het gebouw en toetst of het asbestveilig is. Het beschrijft voor een normaal gebruik van het gebouw


welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten, wat de staat is van het asbest en geeft advies over hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden.

Wat veranderd er in de toekomst?

Vanaf 2032 zal voor elke toegankelijke constructie die gebouwd is vóór 2001 en waarvan u eigenaar bent, een asbestattest verplicht zijn, ook als u geen plannen voor een overdracht hebt.


Wat bij verhuur?

Verhuur op zich is momenteel geen aanleiding om een asbestattest te laten opmaken. Maar àls er een asbestattest beschikbaar is, dan bent u verplicht om een kopie te bezorgen aan de huurder(s).


Hoe gaan wij te werk?

Onze deskundige doet een plaatsbezoek en maakt een inventaris op. De inventarisatie voor een asbestattest is ‘niet-destructief’. Een niet-destructieve asbestinventaris beschrijft enkel de materialen die een risico kunnen vormen bij het dagelijks gebruik van het gebouw. Tijdens de inspectie worden nooit wanden of vloeren beschadigd om ingesloten asbest op te sporen. Bij het opstellen van een destructieve asbestinventaris gebeurt dat wel.


Toch zijn ook voor een niet-destructieve inventaris soms kleine beschadigingen van verdachte materialen nodig. Vaak kan alleen een laboanalyse met zekerheid bepalen of het materiaal asbesthoudend is of niet. Voor de monstername moet dan een stukje van het verdacht materiaal verwijderd worden.


De asbestdeskundige bezorgt u het asbestattest van de OVAM

Na een volledige invoer van de gegevens, bezorgt de asbestdeskundige u het asbestattest van de OVAM. U kunt het asbestattest vanaf dat moment ook raadplegen via de Woningpas.


De standaard geldigheidstermijn van een asbestattest is 10 jaar of tot er een recenter asbestattest wordt opgesteld. In sommige gevallen kan een kortere geldigheidstermijn toegekend worden. Dat is het geval wanneer er een beperking was tijdens het onderzoek, waardoor de asbestdeskundige niet het ganse inspectiegebied heeft kunnen onderzoeken.


Veiligheidscoördinatie

Om het risico op arbeidsongevallen in de bouwsector te verminderen moeten veiligheidscoördinatoren aangesteld worden, als tenminste twee aannemers werken uitvoeren op een zelfde werf, zelfs al komen deze aannemers nooit gelijktijdig op de bouwplaats.


Dit geldt zowel tijdens de ontwerpfase als tijdens de verwezenlijkingsfase van de werken.



  • Voor de werkzaamheden stelt de veiligheidscoördinator een veiligheids- en gezondheidsplan op met een risicoanalyse en preventiemaatregelen op maat van u project.


  • Tijdens de werkzaamheden worden er een aantal werfbezoeken uitgevoerd. Van deze bezoeken wordt er telkens een verslag opgesteld


  • Na de werkzaamheden wordt er een postinterventiedossier samengesteld. Dit dossier omvat alle elementen die nuttig kunnen zijn voor de veiligheid en de gezondheid van de mensen die later werkzaamheden zullen uitvoeren aan het gebouw


Gratis offerte

Rioleringskeuring

Wanneer is een rioleringskeuring verplicht?

Sinds 1 juli 2011 is een keuring van de privéwaterafvoer van woningen en gebouwen verplicht. 


De privéwaterafvoer moet in de volgende gevallen gekeurd worden:

  • Bij nieuwbouw/herbouw
  • Bij de realisatie van een nieuwe bijkomende huisaansluiting
  • Bij de plaatsing van een IBA
  • Nadat een inbreuk is vastgesteld
  • Bij de aanleg van een gescheiden riolering op openbaar domein (afkoppelingsproject), tenzij er een conforme keuring voor nieuwbouw/herbouw werd afgeleverd die maximaal vijf jaar oud is

Hoe gaan wij te werk?

Indien van toepassing dienen volgende documenten voorgelegd te worden voor aanvang van de keuring.


  • as-builtplan, bouwplan of rioleringsplan
  • omgevingsvergunning
  • kopie van facturen van rioleringsonderdelen (bv. regenwaterput, septische put, infiltratievoorziening,…)
  • aanstiplijst GSV hemelwater
  • foto’s van de aanleg van het afwateringssysteem
  • briefwisseling van de rioolbeheerder


Tijdens de keuring is het belangrijk dat alle deksels/putten toegankelijk zijn. Aan de hand van enkele technieken m.b.v. waterstroom/rook/camera/geluid gaan we na of het stelsel volledig gescheiden is, het afvalwater correct is aangesloten of voorbehandeld wordt, ten slotte inventariseren we alle details m.b.t. de rioleringsonderdelen.



Luchtdichtheidsmeting

Waarom een luchtdichtheidstest laten uitvoeren?

Een luchtdichtheidstest, ook bekend als blowerdoormeting, is essentieel om de daadwerkelijke luchtdichtheid van een gebouw te beoordelen. Met behulp van een ventilator wordt een drukverschil gecreëerd tussen binnen en buiten de te meten zone.


Luchtdicht bouwen draagt bij aan een aanzienlijke vermindering van het energieverbruik en verhoogt het comfort door een consistent binnenklimaat te garanderen. Het is echter cruciaal om bij luchtdicht bouwen ook voldoende aandacht te besteden aan ventilatie.


De uitvoering van een luchtdichtheidsmeting heeft niet alleen een positieve impact op de energieprestatie van een gebouw, maar speelt ook een belangrijke rol in het EPB-verhaal. Tegenwoordig wordt deze test vaak uitgevoerd om energetische resultaten te verbeteren en als controle van de uitvoeringskwaliteit en afwerking van bouwwerkzaamheden.


Bouwerij is gecertificeerd volgens het kwaliteitskader conform STS-P 71-3 voor het uitvoeren van officiële metingen. Onze geavanceerde apparatuur stelt ons tevens in staat om luchtlekken op te sporen, wat bijdraagt aan een verhoogd comfort en betere energieprestaties van het gebouw.


Voor meer informatie over hoe een luchtdichtheidstest uw project kan optimaliseren, neem gerust contact op met Bouwerij. We staan klaar om al uw vragen te beantwoorden en advies op maat te bieden voor uw specifieke behoeften.

Hoe gaan wij te werk?


  • In eerste instantie proberen we telkens om onze metingen te bundelen zodat deze in één plaatsbezoek uitgevoerd kunnen worden. Hierdoor kunnen we efficiënter werken en u een scherpere prijs aanbieden.

  • Voor de uitvoering van de luchtdichtheidstest is het belangrijk dat alles zo goed mogelijk is afgewerkt binnen het geïsoleerde volume.

  • Tijdens de uitvoering van de luchtdichtheidstest is het belangrijk dat alle ramen en buitendeuren gesloten zijn, binnendeuren moeten open blijven.

  • Ter plaatse koppelen wij het ventilatiesysteem af zodat we dit kunnen afdichten. Ook de raamroosters (indien van toepassing) moeten gesloten zijn tijdens de test.

  • Na het voorbereiden van de woning bouwen wij onze kader in een geschikte deur of raamopening en kan de test aanvatten.

  • Let wel op bij hoge windsnelheden stellen wij liever de test uit wegens het verstoren van de test.

Ventilatieverslaggeving


Sinds 1 januari 2016 is het verplicht een ventilatieverslaggever aan te stellen bij de bouw van wooneenheden met bouwaanvraag, zowel bij nieuwbouw als bij een ingrijpende energetische renovatie.



Naast het voldoen aan de minimale (verplichte) eisen is het ook van belang om een goed werkend ventilatiesysteem te creëren om een gezond binnenklimaat te garanderen.


  • Opstellen van een ventilatievoorontwerp (VVO)
    Voor de werkzaamheden stellen wij een ventilatievoorontwerp op, dit omvat een verslag en ventilatieplannen met verduidelijking van de minimale ventilatiedebieten, doorstroomopeningen, toevoeropeningen,.. afhankelijk van het gekozen systeem.


  • Inregelen van de ventilatie
    Meestal neemt de installateur van het ventilatiesysteem dit voor zijn rekening, optioneel kunnen wij dit ook aanbieden.


  • Opstellen van een ventilatieprestatieverslag (VPV)
    na de uitvoering van de werkzaamheden wordt er een plaatsbezoek ingeplant ter controle van de werking van het ventilatiesysteem, hierbij worden alle elementen van het ventilatiesysteem nagemeten.



Vraag meer info

Ventilatiemeting

Na het installeren van een ventilatiesysteem, voeren wij nauwkeurige controles uit om te verzekeren dat het systeem voldoet aan alle vereisten. Onze meetapparatuur waarborgt dat alle aspecten van het systeem worden gecontroleerd, zoals:


  • (Regelbare) toevoeropeningen
  • (Regelbare) afvoeropeningen
  • Doorstroomopeningen (zoals spleten onder deuren)
  • Vermogensbeheer van het ventilatiesysteem


De ventilatie-eisen, opgesteld tijdens het ventilatievoorontwerp, worden strikt gevolgd om een optimale werking te verzekeren.


Bij Bouwerij voeren we niet alleen officiële metingen uit volgens het kwaliteitskader, maar bieden we ook diensten voor het inregelen van uw ventilatiesysteem. Ons deskundige team staat klaar om ervoor te zorgen dat uw systeem perfect is afgestemd op uw specifieke behoeften, wat bijdraagt aan verbeterd comfort en energie-efficiëntie.



Voor meer informatie over onze ventilatie-inregeling services, neem contact op met Bouwerij. Wij zijn er om u te helpen bij elke stap van het proces.

Gratis offerte

Warmteverliesberekening



Voor het correct dimensioneren van de verwarmingsinstallatie of om een zo laag mogelijk E-peil te verkrijgen is het nuttig om een warmteverliesberekening te laten uitvoeren.


Volgens de norm (NBN EN 12831) wordt er vervolgens een berekening gemaakt aan de hand van het transmissieverlies, infiltratieverlies, ventilatieverlies, opwarmingstoeslag en dergelijke.



Vraag meer info